Dezbateri și subiecte interesante la eTravel Conference – ediția a doua

etravel-conference

După cum știți deja, pe 16 octombrie am participat la a doua ediție eTravel Conference de anul acesta. Programul și subiectele au fost interesante și printre altele, s-a pus mai mult decât de obicei accentul pe blogosfera de turism și au existat și câteva discuții mai aprinse, dar constructive pentru toată lumea.

Se anunța a fi o zi plină, așa că dis-de-dimineață am luat un taxi și m-am îndreptat către Hotelul Crowne Plaza, locația evenimentului. Când am intrat în sală, am fost surprinsă să văd că erau foarte puține persoane și mă așteptam să fie o ediție nu la fel de reușită ca prima. Din fericire, m-am înșelat, în scurt timp sala s-a umplut, iar atmosfera a devenit foarte plăcută.

Iată pe scurt ce a prezentat fiecare speaker din cadrul primelor două sesiuni ale conferinței:

Alin-BurceaAlin Nicolae Burcea (Președinte – Paralela 45) a început într-un ton plăcut și optimist, vorbind despre o tendință importantă în turism – Early Booking-ul. Turiștii caută tarife mai bune, oferte speciale și iubesc foarte mult Grecia. Apoi a povestit despre Paralela 45, aplicația pentru dispozitivele mobile pe care au lansat-o și despre modalitatea lor de a se promova cu ajutorul Social Media. Alin Burcea crede foarte mult în YouTube și chiar a realizat câteva filmulețe pentru agenție, nișate pe destinații. Spre sfârșit, a făcut câteva afirmații nu tocmai plăcute pentru noi, bloggerii de travel, spunându-ne că trebuie să venim cu o nouă abordare, să găsim și alte soluții pentru a ajuta agențiile să vândă. Părerea mea și a altor persoane prezente la eveniment este că bloggerii nu vând, dar ajută foarte mult la construirea imaginii unei agenții de turism, destinații etc. Bineînțeles că a atras câteva reacții din sală și discuții mai aprinse după câteva afirmații precum: „nu e mare lucru să scrii”, „mai bine scriu eu” etc.

În opinia mea, agențiile de turism ar trebui să colaboreze mai mult cu bloggerii, să-i cunoască și să fie mult mai deschise privind acest aspect.

Razvan-AntoniRăzvan Antoni (General Manager – Amadeus) ne-a arătat câteva cifre despre Amadeus la nivel internațional și a prezentat mai multe slide-uri cu statistici despre comportamentul turiștilor atunci când își aleg călătoriile sau în timpul acestora. De asemenea, a subliniat importanța dezvoltării companiilor și în mediul online și mai ales pe Mobile – numărul de dispozitive mobile a depășit numărul de utilizatori pe desktop. Printre altele, a reieșit că turiștii apelează mai mult la prieteni, familie, site-uri de review-uri, informarea online decât la agențiile de turism înaintea călătoriilor.

A concluzionat într-un mod foarte frumos: „Bloggerii sunt cei care vor influența. Îi felicit!”.

Kasper-HoveKasper Hove (International Online Marketing Manager momondo A/S), invitatul internațional al eTravel ce s-a aflat și la prima ediție, a susținut o prezentare cu titlul „What’s next in travel and online marketing”. Acesta a prezentat momondo.com vorbind și despre aplicația pe care au lansat-o și problemele pe care le-au întâmpinat pe parcurs, dându-și seama că simplitatea este cea mai bună soluție.

Pentru cei care nu știu, momondo.com este un motor de căutare pentru bilete de avion, hoteluri și închiriere mașini, ce se autointitulează „The Google of Travel”.

Bogdan-StanciuBogdan Stanciu (Owner & General Manager – Bit Soft) a expus aspecte privind comportamentul clienților în ziua de astăzi, câteva cifre despre smartphone-uri în România și a oferit câteva sfaturi despre cum companiile pot deveni sociale.

Iată câteva concluzii:
– 76% din turiștii business planifică online călătoria;
– 25% creșterea căutărilor online în 2013 pe travel;
– 68% dintre turiști folosesc Social Media pentru inspirație în alegerea destinației;
– prezența în Social Media este obligatorie în 2013;
– 75% dintre turiștii de business consideră review-urile online critice în alegerea destinației;
– 25% este gradul de penetrare al smartphone-urilor în România, față de 68% în Europa;
– conținutul online, interacțiunea online și în Social Media și fidelizarea socială sunt foarte importante pentru companie;
– 70% dintre turiști doresc puncte, vouchere, avantaje în schimbul interacțiunii sociale cu hotelul;
– 60% din clienții business ai unui hotel sunt membrii unui program de fidelizare;
– 50% din membrii unui program de fidelizare nu simt că aparțin acelui program;
– un client este fidel atunci când recomandă în mod repetat.

Remus-VisanRemus Vișan (Managing Director – Paravion Tour) ne-a prezentat un research despre comportamentul utilizatorilor de smartphone-uri și a precizat că Mobile-ul este necesar pentru cei ce vând bilete de avion, deoarece piața acestora este în stagnare. De asemenea, ne-a vorbit despre aplicația Paravion și despre faptul că în curând smartphone-urile cu abonamente de la Vodafone vor avea implicit instalată această aplicație.

Ioana-ManoiuIoana Mănoiu (Managing Partner – GMP PR) a încheiat într-un mod foarte interesant sesiunea a doua, vorbind despre crizele de imagine în turism care „sunt inevitabile ca și plata impozitelor și moartea” și a prezentat studii de caz internaționale care mai de care mai haioase și aparent banale care au ajuns în Prime Time la TV. Social Media a făcut ca fiecare consumator să fie proprietarul unui mini-grup media, astfel companiile trebuie să fie conștiente de puterea consumatorului și să nu o ignore.
De asemenea:
– companiile trebuie să-și creeze o echipă de criză;
– disponibilitatea este primul lucru pe care trebuie să îl arate o companie într-o criză;
– firmele trebuie să vorbească cu deschidere, sinceritate, modestie.

„Arta într-o criză nu este să o oprești ci să o transformi într-o oportunitate de imagine pentru companie”.

etravel-conference-logo-2

În partea a doua s-au desfășurat trei seminarii în paralel, eu alegând să particip la Online Communication How-To – un seminar în care s-au dezbătut subiecte precum Social Media, colaborarea dintre agențiile de turism și bloggeri, importanța brandului, strategii de PR. Deși nu m-am așteptat, sala a fost arhiplină.

andrada-crangusAndrada Crânguș (Turism Market) a subliniat următoarele idei:
– un brand solid inspiră acțiuni de marketing și comunicare mult mai coerente;
– se spune că 50% din bugetul de marketing este irosit – cu siguranță este irosit bugetul care nu a contribuit la consolidarea brandului, ci cel care a urmărit strict obiective de comunicare pe termen scurt, cum ar fi vânzarea;
– conceptul celor „4P” din mixul de marketing este depășit;
– combinația dintre online și offline este cheia succesului, deoarece consumatorul este multichannel;
– este foarte important ca firmele să construiască o relație cu consumatorul.

Razvan-PascuRăzvan Pascu (Managing Director – Travel Communication Romania) a vorbit despre strategii de PR în turism, importanța blogului de companie și a paginii de Facebook, celebrity endorsement (opțiunea ideală pentru promovarea unei destinații). Astfel, etapele unei strategii de PR sunt următoarele:
1. Care este situația actuală?
2. Ce rezultate vrem să obținem?
3. Cum ajungem acolo?
4. Cum măsurăm?

Instrumente de PR în turism:
– conferințe de presă și comunicate;
– crearea de content în mediul online;
– câștigarea de premii le evenimente de profil;
– sponsorizări;
– celebrity endorsement;
– evenimente pentru parteneri;
– participarea la târguri (și altele decât cele de turism).

Cezar-DumitruCezar Dumitru (Owner – ImperatorTravel.ro) a povestit la ce și cum ajută blogging-ul de travel:
– blogging-ul este o nouă formă de media;
– a început cândva prin anii 2000 cu câțiva pionieri;
– după 2009 a avut loc o creștere masivă și în blogosfera de turism;
– colaborarea cu blogosfera folosește la creșterea nivelului de awareness, empatia cu publicul țintă;
– turismul are nevoie de storytelling;
– blogosfera este un canal de anunțare a noutăților.

„Blogurile nu pot vinde imediat!”

Ciprian-Caraba

.

Ciprian Caraba (Market Manager – Tripsta România) a vorbit despre mascote digitale și comunicarea în Social Media. De asemenea, ne-a făcut cunoștință cu mascota Tripsta – LOBOT – care a fost folosită pentru diverse campanii și în Social Media și are multe planuri pe viitor.

.

narcisa-suruianuNarcisa Suruianu (Travel Blogger – TravelGirls.ro) le-a oferit agențiilor detalii despre cum poți face campanii pe blogurile de turism – 5 sfaturi și bune practici:
1. Alege blogul potrivit în funcție de nevoile tale
2. Diferențiază-te
3. Susține campania
4. Pregătește-te de rezultate
5. Plătește

Paul_Gh_Abrudean

.

Paul Abrudean (Product Manager – Zoniz) a povestit despre managementul conturilor din rețelele de socializare în turism, factorii care influențează decizia de călătorie. Ulterior a concluzionat: „Clienții noștri, prietenii noștri”.

.

Seminarul a fost foarte interactiv existând și replici mai acide între agențiile de turism și bloggeri care ulterior au mai calmat spiritele și cred că vor duce la colaborări constructive pe viitor.

etravel-conference-logo-1

Principalele concluzii ale evenimentului:
– Mobile-ul este viitorul;
– crizele de imagine pot fi în avantajul companiilor, dacă știu să le gestioneze;
– brand-ul este foarte important pentru o firmă;
– turiștii sunt din ce în ce mai informați și consultă site-urile de profil înainte să achiziționeze o vacanță;
– în ziua de astăzi se pune foarte mult accent pe conținutul online;
– colaborarea dintre agențiile de turism și bloggeri ar aduce avantaje ambelor părți.

Așadar, eTravel Conference a fost un eveniment interesant pentru care îi felicit pe cei de le Evensys și pe Cristian Manafu și aștept cu interes și alte ediții!

Lasă un comentariu

 

 

 

*