Halkidiki – Grecia

Grecia-Halkidiki

Nu știu ce m-a făcut să iubesc atât de mult Halkidiki! Poate faptul că a fost primul contact pe care l-am avut cu Grecia – o țară superbă în care voi reveni de câte ori voi avea ocazia.

În 2006 a fost primul an în care am ales o vacanță în Halkidiki. De atunci am revenit de vreo 6 – 7 ori (nu mai știu exact) cu rude, prieteni și părinți și cu diverse ocazii: Paște, 1 Mai sau concediul de vară și de fiecare dată la același hotel, unde deja mă simt ca acasă: Hotel Sousouras Bungalows 3*.

Halkidiki este o zonă foarte frumoasă, o peninsulă formată dintr-o parte de uscat și 3 brațe: Kassandra, Sithonia și Muntele Athos. Fiecare este diferit în felul lui:

1. Kassandra este brațul cel mai animat, cu multe stațiuni și foarte multe hoteluri. Stațiunile sunt adevărate locuri de distracție (mai ales pe timpul nopții) cu terase, cluburi și restaurante pentru toare gusturile. Voi enumera câteva dintre cele mai cunoscute: Hanioti (unde am fost și noi cazați), Kallithea, Kriopigi, Polichrono, Afitos. Kassandra se află la aprox. 100 km de Salonic și încă mai păstrează din farmecul vechi al satelor, al pescarilor cu bărcile lor pline de pește și al plajelor stâncoase. Există și plaje cu nisip, dar și cu pietriș. Tavernele tradiționale oferă preparate delicioase specifice, pește și fructe de mare, pe lângă binecunoscuta salată tzatziki sau iaurtul cu miere și nuci servit ca desert. Nu merg niciodată acolo (și în Grecia în general) fără a mânca souvlaki (seamănă cu frigăruile noastre, dar sunt mai gustoase) și gyros. Brațul Kassandra este o zonă foarte dezvoltată din punct de vedere turistic, ce are mulți vizitatori din mai până în octombrie.

Grecia-Halkidiki-Kassandra-01

Grecia-Halkidiki-Kassandra-02

Grecia-Halkidiki-Kassandra-03

Grecia-Halkidiki-Kassandra-04

2. Sithonia este brațul meu preferat, situat la mijloc, între Kassandra și Muntele Athos. Peisajul de aici este de vis! Șoseaua șerpuiește printre dealuri și ne dezvăluie panorame superbe. Este mai sălbatic decât Kassandra, cu mai puține stațiuni, dar și aici poți petrece o vacanță foarte frumoasă. Există hoteluri pentru toate categoriile și bugetele, în cazul în care alegeți se vă petreceți concediul aici. Câteva stațiuni: Sarti (o stațiune cu plajă lată unde am văzut cum se usucă o caracatiță la soare – nu pot spune că mi-a plăcut cum arăta), Toroni, Nikiti, Neos Marmaras (aici am servit masa într-o tavernă ce avea mesele așezate pe nisip – mâncarea a fost foarte bună). Am făcut de fiecare dată un tur al peninsulei cu mașina și am descoperit multe locuri frumoase și plaje bune.

Grecia-Halkidiki-Sithonia-01

Grecia-Halkidiki-Sithonia-02

Grecia-Halkidiki-Sithonia-05

Grecia-Halkidiki-Sithonia-06

Grecia-Halkidiki-Sithonia-07

Grecia-Halkidiki-Sithonia-09

3. Muntele Athos – despre acest braț v-am vorbit în articolul Croazieră la Muntele Athos. Este o regiune autonomă a Greciei, unde își au locul foarte multe mănăstiri ortodoxe. Stațiunea de la baza peninsulei se numește Ouranopolis și este o localitate turistică și pitorească ce deține un mic port. Dacă ajungeți în zonă, mergeți și pe Insula Ammouliani, luând aprox. 15 min. feribotul din Tripiti. Este o insulă mică dar frumoasa și care se laudă cu una dintre cele mai bune plaje din Haikidiki (și au dreptate – nisip foarte fin și apa limpede – este o plăcere să te bălăcești aici).

In Halkidiki ar fi bine să purtați încălțăminte specială mai ales unde sunt pietre în apă, deoarece există arici de mare și dacă aveți ghinionul să călcați într-unul, va trebui să mergeți la doctor.

Am uitat să precizez că în orice stațiune, pe lângă magazinele clasice cu suveniruri și alte obiecte, veți regăsi și comercianți ce vând haine de piele și de blană la prețuri destul de accesibile. Eu mi-am cumpărat de câteva ori haine de piele și am fost foarte mulțumită de ele. Părerile sunt împărțite.

Un obiectiv turistic important pe care îl găsiți în Halkidiki este Peștera Petralona, unde, spun ei, a fost găsit craniul celui mai vechi exemplar de Homo Sapiens din Europa. Mi-a plăcut, merită vizitată, este amenajată și iluminata, iar traseul este ușor de parcurs și nu dureaza mult.

Pe lângă toate acestea mai puteți face diferite croaziere. Într-un an noi am ales: Toroneos Cruise – am plecat din stațiunea Pefkohori, ne-a dus pe superba plajă Toroni de pe Sithonia, apoi în Neos Marmaras și la întoarcere vaporul a oprit lângă insulița în formă de broască țestoasă, dintre cele 2 brațe, pentru sărituri și bălăceală. A fost o experiență foarte plăcuta!

De asemenea, se poate vizita Salonic – un oraș foarte frumos, cu multe contraste: de la ruine vechi la magazine moderne. Noi am făcut un tur al orașului cu mașina (era foarte aglomerat), am vizitat Biserica Sf. Dumitru și ne-am plimbat pe malul mării, pe lângă Turnul Alb. Am mers și în centru la câteva magazine și apoi am servit o înghețată. Aproape de Salonic se află și un Aqua Park (Waterland) la care nu am ajuns, dar am înțeles că este foarte frumos.

Aproape de fiecare dată când am petrecut concediul în Halkidiki am plecat cu mașina și către Meteora pentru a vedea mănăstirile construite pe stânci. Drumul este destul de lung, dar poate fi făcut într-o zi dus-întors, pentru că se circulă foarte bine pe autostrăzile din Grecia.

Din toate stațiunile se pot inchiria scutere și ATV-uri (atenție la trafic!) pentru care aveți nevoie de permis de conducere. Noi am luat din Hanioti două ATV-uri și am găsit un drum foarte frumos printre dealuri ce ducea pe partea cealaltă a brațului Kassandra în Nea Skioni, o stațiune cochetă cu un mic port.

De asemenea, peste tot există agenții de turism care vă oferă excursii care mai de care mai atrăgătoare. Studiați bine oferta și alegeți ce vă place și ce vi se potrivește mai bine. Se pot face și plimbări cu iahtul sau scuba diving (prietenul meu a fost și i-a placut).

Pentru a ajunge in Halkidiki cu mașina, trebuie să urmați următorul traseu: București – Giurgiu – Ruse – Pleven – Sofia (încercați să o luați pe centură pentru a nu sta la toate semafoarele) – Blagoevgrad – Kulata – Promachonas – Serres – Salonic (Thessaloniki). Când vă apropiați de Salonic, urmăriți indicatoarele cu Halkidiki și apoi pentru a nu intra în oraș, urmăriți indicatoarele cu aeroportul Makedonia. În continuare vă orientați în funcție de stațiunea unde vă veți caza.

Drumurile în Bulgaria sunt bune, dar atenție la poliție – există multe echipaje pe drum ce abia așteaptă să vă oprească. Veți observa pe câmp limite de viteză foarte mici, dar asta e, încercați să nu le depășiți (noi nu am reușit). Mai conteaza și norocul!

Chiar dacă știu că există alte destinații și mai frumoase în Grecia, Halkidiki rămâne locul meu de suflet!

Vizualizare hartă mărită

2 comments to Halkidiki – Grecia

• Adela Cosma

Salut! Foarte frumoasa descrierea! Imi spune te rog unde a facut scufundari prietenul tau si pretul aproximativ daca mai stii. In Ouranopolis ati ajuns? Sunt agentii de turism acolo? Multumesc!