Subiectele dezbătute la Romanian Digital Travel Conference #RDTC2014

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014

Evenimentele din sfera turismului și mai ales a turismului online încep să prindă contur și pe piața din România și să atragă din ce în ce mai multe persoane dornice să țină pasul cu schimbările rapide ce se petrec în această industrie frumoasă și dinamică. Cu toții știm că mediul online s-a dezvoltat și continuă să se dezvolte, iar companiile trebuie să țină cont de acest lucru și să fie prezente oriunde sunt potențialii lor clienți: peste tot.

Romanian Digital Travel Conference a avut loc pe 20 și 21 martie, fiind organizat de Eventur, și a atras în principal oameni din agenții de turism și hoteluri.

Cei de la BlackCab au fost parteneri cu Eventur pentru acest eveniment și au venit să ne ia de acasă. A fost prima dată când am mers cu ei, dar mi-a plăcut foarte mult. Au servicii de calitate, sunt foarte punctuali și respectuoși. Bravo lor! Cu siguranță vor avea de câștigat!

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-01

Noi am fost prezenți în prima zi ca bloggeri oficiali și am luat câteva notițe pentru voi. Sala a fost plină (aprox. 150 persoane), iar printre subiectele discutate s-au aflat: Loializarea publicului unei companii, Aplicații mobile în turism, Cum să generăm vânzări prin intermediul AdWords, Remarketing în turism etc.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-02

Acest tip de eveniment este util pentru companiile ce vor să fie și online, dar trebuie să știe cum să se promoveze, cum să își atragă clienții și cum să facă față unei competiții atât de acerbe în toate domeniile.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-03

În continuare, vă prezint câte puțin din ideile expuse de fiecare speaker:

1. Horia Grozea (Director Card Payments, mobilpay) – a prezentat mobilPay – prima și unica platformă completă de procesare plăți online și mobile din România:
– sunt lideri pe segmentul plăților prin SMS din 2007;
– în 2013 s-au făcut 2.2 mil. de tranzacții online cu cardul în valoare de 76 mil. euro;
– au 1500 de comercianți activi și mulți parteneri cunoscuți, printre care: Christian Tour, Tarom, Vola, Eximtur etc.
– din 2010 au birou și în Silicon Valley;
– au mai multe metode de plată integrate;
– mai mult de 8% din plățile online se fac de pe dispozitivele mobile.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-04

2. Mădălin Măncilă (Marketing Manager, Happy Tour Group) – a vorbit despre fidelizarea clienților și ca de obicei a avut o prezentare cu exemple din viața de zi cu zi ce a adus zâmbetul pe buze multor persoane. A început cu o secvență din filmul Up In The Air pentru a exemplifica mai bine conceptul de fidelizare. Idei extrase:
– lucrurile nu sunt chiar atât de simple în fidelizarea clienților în industria turismului;
– există mai multe tipuri de consumatori: clienții brandului (îi râvnim în fiecare zi, nu reprezintă mai mult de 20% din bazele de clienți, dar generează un volum mai mare de 50% din totalul vânzărilor), clienții discount (tot ceea ce contează pentru ei este dimensiunea discount-ului), clienții impulsurilor (analizează ofertele doar din capriciu, chiar dacă produsele nu se află în topul priorităților), clienții rătăcitori (nu au nevoie de ceva specific în momentul în care ne abordează produsele);
Tips & Tricks pentru fidelizarea clienților:
a. Mulțumiți întotdeauna clienților pentru simplul fapt că fac afaceri cu voi. În scris.
b. Rămâneți în contact cu clienții voștri sau foștii voștri clienți tot timpul.
c. Oferiți-i clientului nu mai mult decât se așteaptă să primească. Anticipați-i nevoile și completați cererea.
d. Făceți-vă timp pentru a asculta cu adevărat la ceea ce spun clienții voștri.
e. Acordați atenție maximă chiar și lucrurilor evidente. Nu contraziceți clientul pentru că orice detaliu banal poate fi extrem de important pentru el.
f. Faceți promisiuni realiste și coerente.
g. Faceți schimb de informații cu clienții voștri.
h. Oferiți-le consultanță suplimentară ori de câte ori este posibil și arătați-le că v-ați gândit la ei în mod deosebit.
i. Explicați tot timpul activitatea voastră.
j. Simte-te bine – bucuria pe care le-o arăți clienților atunci când le oferi consultanță te va ajuta să dezvolți o relație solidă și de durată.
– ingredientele unui program de fidelizare de succes în B2B:
a. avantaje care să facă diferența;
b. o poveste în jurul căreia se construiește o comunitate;
c. motivații permanente care să stimuleze implicarea în program
d. comunicare constantă cu partenerii.
Mădălin a dat ca exemplu programul de fidelizare al Prestige Tours prin care agențiile revânzătoare pot acumula puncte la vânzarea pachetelor turistice și revendica premii. Concluzie: Nimic nu va loializa mai bine un client decât contribuția sa proprie în proiecte destinate brandului tău.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-05

3. Petruș Lungu (Blogger, Turism20.ro) – a avut o prezentare cu titlul “Site-uri și aplicații mobile pentru afacerile din turism”:
Piața de mobile din România:
– 23 mil. de SIM-uri active;
– 5 mil. de terminale smarthphone;
– traficul web pe mobil 20% – 33% din traficul total înregistrat;
– 1 din 10 site-uri de turism este optimizat pentru mobil;
– 5 agenții din top 10 după cifra de afaceri sunt prezente în mediul mobile.
Profilul utilizatorului român de smarthphone:
– 34 de ani, studii superioare;
– 90% din timp se conectează la internetul mobil prin conexiuni Wi-Fi;
– tipuri de utilizatori în funcție de consumul de internet pe mobil: utilizator ocazional (33 MB lunar), utilizator mediu (100 MB), utilizator intensiv (300 MB);
– 55% din utilizatori caută informații despre produse din diferite arii de interes (35% călătorii, 33% restaurante și baruri).
Petruș a mai prezentat caracteristicile site-ului mobil și aplicației mobile. Costurile între acestea diferă foarte mult, însă companiile trebuie să știe ce vor mai exact și de ce au nevoie.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-06

4. Tudor Iacob (Marketing Specialist, Conectoo) – a susținut o prezentare cu titlul “Strategii de email marketing pentru companiile de turism”. Se pare că email-ul este foarte important în relația cu clientul și poate aduce beneficii reale companiei. Din păcate acesta este utilizat doar 25%-50% din potențialul total (motive: lipsa unei baze de date, lipsa unui specialist, lipsa tehnologiei, lipsa timpului etc.). Cum facem email marketing în 2014?
a. Conținut dinamic în email – reprezintă conținutul introdus în email bazat pe date despre abonați (date comportamentale, date demografice, date tranzacționale).
b. Retargetarea bazei de date în funcție de activitatea pe email (deschideri, non-deschideri, click-uri, conversii) și de istoricul de cumpărare (tipul vacanței, frecvența vacanței).
c. Automatizare – află perioada în care clienții tăi fac rezervări, creează o strategie de conținut, automatizează livrarea conținutului la momentul oportun.
d. Optimizare mobile – 51% din email-uri sunt deschise de pe mobil, 69% dintre utilizatorii mobile șterg email-urile care nu sunt optimizate pentru mobile, doar 11% dintre email-uri sunt optimizate pentru mobile.
Concluzie: Dacă nu este util, la momentul potrivit și relevant pentru abonat, atunci probabil nu ar trebui să trimiteți email-ul.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-07

5. Filip Lepuș (General Manager, Travelio) – “Software as a service & CLOUD sau cumpărare de licențe și hardware?”. Software as a Service – metoda de licențiere și distribuire a soluțiilor software. Avantaje:
– beneficiezi de experiența colectivă și de problemele de care s-a lovit o întreagă comunitate;
– achiziția inițială mai rapidă și facilă;
– costurile sunt mai mici pentru că se împart la mai mulți clienți;
– upgrade gratuit și contant.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-08

6. Alexandru Lăpușan (CEO, Zitec) – prezentarea sa a avut un titlu interesant “Hacking for travel”. Concluzii:
– 68% se documentează online înainte să își aleagă destinația;
– este foarte importantă rapiditatea site-ului;
– 59% dintre ei nu vor să aștepte peste 3 secunde încărcarea site-ului;
– 28% dintre români au un smarthphone (2013);
– 35% dintre ei se documentează pe mobil pentru o călătorie;
– 60% dintre vizitatorii OTA (online travel agency) nu știu exact unde vor să meargă;
– 19% deschid oricum cel puțin două site-uri OTA dacă trebuie să aștepte;
– 3 miliarde $ – valoarea anuală a comenzilor abandonate pe site-urile OTA;
– 89,1% abandonează comenzile pe site-urile OTA.
Hacking = exploring the limits of what is possible, thereby doing something exciting and meaningful.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-09

7. Cătălin Macovei (Owner, Moloso) – “Cum să generăm vânzări prin intermediul Google AdWords?”. Etape:
– să ne cunoaștem audiența – avem 7.200.000 de conturi pe Facebook și 8.904.000 de useri de internet în România (Gemius);
– structura – campanii în funcție de destinații, de punctul de plecare, de hoteluri din anumite destinații etc.;
– anunțuri – segmentarea audienței în funcție de preț, în funcție de discount;
– conversii – la ce rată de conversie trebuie să mă aștept, care este costul optim pentru o conversie?
Exemplu practic:
– suma investia 14.000 euro
– rata de finalizare 50%
– comision agentie 20 euro/pachet
– venituri 32.250 euro. Rentabil? Da!

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-10

8. Oana Dumitrescu (Online Marketing Manager, Zitec) – “Travelers are mobile, how are you?”:
– în 2013 68% dintre turiști au început căutările online înainte să decidă unde vor să călătorească (față de 65% în 2012);
– în 2013 42% au folosit smarthphone-ul/tableta în vacanță (față de 33% în 2012);
– în România 28% dețin un smarthphone;
– 79% dintre ei nu pleacă fără telefon de acasă;
– smarthphone-urile sunt folosite pentru: 82% comunicare, 65% pentru informare, 89% pentru entertainment;
– Concluzie: Go Mobile!
– studiu de caz Paravion – mobisite și aplicație pe mobil, din care au obținut venituri de aprox. 700.000 euro (>14.000 download-uri și instalări).

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-11

9. Critian Ignat (PPC Manager, 2parale) – “Remarketing în turism”:
– the seven steps travel process: inspiration, research, planning, validating, booking, travel, sharing;
– 10,4 – numărul mediu al surselor de informare pe care cumpărătorul le folosea înainte de a cumpăra (in cursul anului 2011 – acesta se dubleaza de la un an la altul);
De reținut:
– Remarketing-ul este obligatoriu într-o campanie de turism;
– Remarketing + Topics – reclame doar pe anumite topicuri;
– Remarketing + targetare contextuală
– Remarketing pe Youtube.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-12

10. Răzvan Pascu (Managing Partner, Travel Communication Media) – “Turism în 2014: ce, cui și cum comunicăm?”.
Trenduri și evoluții în 2013:
– la nivel mondial (ITB Berlin): creștere de 4% a turismului în 2013, creștere de 6% a sumelor cheltuite pe vacanțe în 2013, previziuni pe 2014: creștere 4%-5%;
– România (INS): creștere de 3,5% a sosirilor în structurile de primire turistică în 2013 față de 2012, 1 din 5 turiști este străin, creștere de 1,9% a ieșirilor din țară în 2013 față de 2012;
– baza comunicării în turism este reprezentată de produse;
– povestea, conceptul și creativitatea fac diferența în turism;
– 4 trenduri în turismul anului 2014: călătorii în familie – în ultimii 3 ani rezervările pentru astfel de vacanțe s-au dublat, decizia este bazată pe recomandări și pe research online (parcurile pentru copii, hoteluri pentru familii, vacanțe tematice, meniuri speciale, spații de joacă etc.), focus pe generația noului mileniu (18-30 ani, trendul este mult mai dinamic decât a restului populației, 20% din totalul pieței de turism, aprox. 4-5 călătorii pe an, rezervă, comunică și oferă impresii online, călătoresc cu prietenii în grupuri organizate), turismul creativ (cursuri de gătit tradiționale, ateliere de artizanat, cursuri de pictură, cursuri foto), turismul de lux (experiențe memorabile: cazarea în castel, cumpărături cu un stilist Armani sau Gucci în Milano etc.);
– topul destinațiilor de vacanță europene în funcție de menționările în Social Media: 26% Grecia, 23% Italia, 18% Germania, 17% Franța, 16% Spania;
– topul capitalelor europene după menționările pe Facebook: 30% Paris, 22% Londra, 21% Roma, 14% Viena, 13% Madrid;
– cele mai menționate orașe din România în Social Media: 47% București, 15% Timișoara, 14% Iași, 13% Constanța, 11% Brasov.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-13

11. Monica Jitariuc (Managing Director, The Practice) – “From zero to hero! Branduri puternice în turism”:
– cine ești?, ce dai?, cu cine vorbești?, unde vorbești?;
– exemple altfel: Hans Brinker – buget hotel – sub deviza “cel mai prost hotel”, Hostel Costel Timișoara – “Home is where your moustache is”, Complex Harmonie Predeal – Casa Copac – experiențe inedite în natură;
Câteva învățăminte:
– Fă-ți o poveste reală și crezi în ea
– Să ai dovezi pentru poveste
– Fă-ți povestea cunoscută
– Fă-ți povestea și mai cunoscută. Constant
– Găsește mereu oportunități de comunicare
– Selectează canalele eficiente
– Măsoară, ajustează, evoluează
– Fii prezent acolo unde sunt “oamenii tai”. 24/7.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-14

12. Alex Negrea (Head of Facebook Department, Agenția Spada) – “Măsurarea vânzărilor generate în campaniile de pe Facebook”. Facebook în 2014:
– peste 7 milioane de conturi (din 10 milioane utilizatori de internet);
– timp petrecut pe site: 30 minute pe sesiune;
– reach organic de maxim 16% pentru fanii unei pagini;
– aprox. 30.000 pagini românești.
Reclamele pe Facebook trebuie să fie foarte bine create pentru a avea rezultate. Se ține cont de targetare după interese specifice (travel, hoteluri, rent-a-car etc.), se poate face remarketing/retargeting. O companie trebuie să răspundă cât mai repede întrebărilor/solicitărilor pe Facebook. În topul mondial se află KLM – timpul mediu de răspuns este de aprox. 47 minute și apoi au la dispoziție 24 ore pentru o rezolvare concretă a problemei.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-15

Cam atât despre subiectele discutate. Conferința a fost foarte bine organizată, cu informații multe și bine structurate, iar programul a fost foarte bine respectat. Atmosfera a fost destinsă, iar speakerii au primit din când în când întrebări din sală de la cei interesați în special de anumite subiecte. În opinia mea, a fost un eveniment de succes.

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-16

Romanian-Digital-Travel-Conference-RDTC2014-17

Pentru mai multe fotografii de la #RDTC2014 intrați pe pagina noastră de Facebook.

Lasă un comentariu

 

 

 

*